Over vijf jaar is er in onze winkelstraten geen plek meer voor elektronicawinkels. Dat beweert marktanalysebureau Canalys. Volgens de analisten zorgen internet en supermarkten voor de ondergang van de elektronicawinkels.
Supermarkten zorgen voor een flinke prijsconcurrentie door te stunten met goedkopere elektronicaproducten. Ze zouden gewend zijn om marges op te offeren en zo klanten naar de winkel te lokken, om vervolgens op duurdere producten meer te verdienen. Online shops vormen daarnaast een bedreiging omdat zij hoger scoren op beoordelingspunten als prijs, gemak, service, beschikbaarheid en beoordelingen van andere klanten.
Canalys meent dat de neergang van de typische elektronicawinkel al in zijn eindfase zit. Daarbij dragen zij als voorbeeld Best Buy Europa aan, de joint venture van Best Buy en Carphone Warehouse. De twee partijen waren van plan om superstores te openen in Europa. Drie jaar later hebben deze winkels hun deuren gesloten en is de joint venture ontbonden. In Nederland heeft Impact Retail zijn biezen moeten pakken. De keten was eigenaar van de winkelmerken It’s, Prijstopper en Modern.nl.
“Retailers in de consumentenelektronica bieden geen meerwaarde meer voor de klanten”, aldus Alastair Edwards, analist bij Canalys. “Een snel krimpend aantal mensen dat nog niets moet hebben van online shoppen stapt nog de winkel in. Die kunnen dan hoogstens als extra service thuisbezorging krijgen. Maar dat is het dan wel."
Geen toekomst voor elektronicawinkels'
Gepubliceerd op 18 april 2012 om 00:00
Reacties 0