Detailhandel begint 50-plussers eindelijk serieus te nemen
Gepubliceerd op 5 juli 2005 om 00:00
De lucratieve doelgroep van jonge ouderen krijgt steeds meer aandacht. Retailers die hiervan willen profiteren zullen een lange termijnstrategie moeten ontwikkelen om ouderen aan zich te binden. Het is niet voldoende om 1 productlijn voor ouderen te ontwikkelen of eenmalig een reclamecampagne aan deze groep te wijden. 50-plussers willen serieus genomen worden en vooral niet worden betutteld.Net als bij jongeren gaat het bij 50-plussers om waar te shoppen en hoe te beslissen over een aankoop. Attitude ten opzichte van de doelgroep is voor ouderen echter een belangrijkere factor dan bij jongeren. Wat de kledingbranche betreft hebben ouderen een ander figuur dan jongeren en zij treffen zelden iets van hun gading aan. Bovendien worden 50-plussers minder beinvloed door de media. Zij zien zichzelf als jeugdig en willen dus jeugdige kleding die wel bij hun figuur past. 50-plussers zijn ook bereid flink te betalen voor technisch hoogstaande elektronische apparatuur. Ze eisen daarbij in tegenstelling tot twintigers echter wel kundig verkooppersoneel en uitstekende service. Ouderen lopen rustig weg uit een winkel als ze niet op de gewenste manier behandeld worden.
Reacties 0