De uitgaven van Nederlandse consumenten aan het opknappen en inrichten van hun huis lopen zijn aanzienlijk teruggelopen. Woonwinkels hebben hun verkopen sinds 2008 met twintig procent zien teruglopen. Bij bouwmarkten en doe-het-zelfwinkels is de verkoop de afgelopen vier jaar met een zesde afgenomen. Dat uit dinsdag gepubliceerde berekeningen van het ING Economisch Bureau.
Ook voor de kinderkamer wordt minder aangeschaft. Speelgoedverkopen namen de afgelopen vier jaar met tien procent af, aldus het ING Economisch Bureau. Door de economische teruggang is de verkoop van duurzame goederen sinds 2008 met tien procent teruggelopen. Ze liggen daarmee onder het vorige dieptepunt van eind 2009.
De dienstensector blijft volgens ING wel overeind. Zo bezuinigen consumenten niet snel op zorgconsumptie, maar ook niet op andere diensten, zoals schoenreparaties.
Ook op voeding en andere noodzakelijke uitgaven wordt niet rigoureus bespaard. Supermarkten zagen sinds 2008 hun verkoop met drie procent toenemen, drogisterijen met één procent. Het energieverbruik nam door het koude weer in februari eveneens toe.
Het vertrouwen van de consument in de economie blijft volgens ING Economisch Bureau laag. Het verwacht dat de consumptie met 1,5 procent daalt, vooral doordat er minder luxegoederen worden aangeschaft. Dat komt doordat de koopkracht voor het derde achtereenvolgende jaar afneemt en de werkloosheid stijgt.
Consument beknibbelt flink op huisinrichting
Gepubliceerd op 2 mei 2012 om 00:00
Reacties 0