Nederlandse offline retailers kunnen met Google Business Photos consumenten een kijkje in hun winkel bieden. Winkeliers kunnen er voor kiezen om panoramafoto's van hun zaak te laten schieten, die vervolgens zichtbaar zijn in Google Maps, Google Places en andere resultaten van de zoekmachine.
"Als potentiële bezoekers een bedrijfsnaam intikken op Google, dan zullen ze direct foto’s zien op de resultatenpagina", zegt Google in een verklaring. "De foto's geven consumenten een beter idee van de layout, het decor en het interieur van een zaak."
Google Busines Photos was eerder al beschikbaar in de VS, de UK, Australie,Australië, Nieuw-Zeeland en Frankrijk. De dienst werd dinsdag uitgerold in Nederland, Canada en Ierland.
Hoe Nederlandse retailers te werk moeten gaan met Google Buiness Photos blijft voorlopig onduidelijk. Wel roept Google professionele en amateurfotografen op zich aan te melden en panoramafoto's van fysieke ketens te maken. Zij moeten zelf met de retailer overeenkomen welk bedrag zij daarvoor ontvangen.
Een vergelijkbaar initiatief, genaamd winkelspotter.nl, werd drie jaar geleden al door de Telefoongids BV gelanceerd. Consumenten kregen op de site een een digitale rondleiding langs fysieke winkels, en zouden uiteindelijk ook producten op de site kunnen aanschaffen. Deze mogelijkheid liet echter op zich wachten. Winkelspotter.nl is momenteel niet meer actief.
Google lanceert digitaal kijkje in winkels
Gepubliceerd op 2 mei 2012 om 00:00
Reacties 0