Marges mp3-spelers nu al onder druk

Creative, de belangrijkste fabrikant van mp3-spelers in Europa na Apple, heeft laten weten dat de marges van mp3 spelers nu al onder druk staan. Concurrentie van (vooral Aziatische) onbekende merken die mp3-spelers tegen zeer lage prijzen op de markt brengen, zetten de markt onder druk. Creative-woordvoerder Markus Eggermont: “Consumenten vergeten dat die spelers beperkingen kennen. Zo ondersteunen al onze spelers rechtenbeheer (DRM), maar goedkopere spelers niet. Als je nummers koopt van een legale muzieksite, kun je ze niet afspelen.” Hij denkt dat DRM een cruciale rol zal gaan spelen in de concurrentiestrijd tussen Creative en Apple. “Met de iPod kun je alleen muziek kopen bij de onlinedienst iTunes van Apple, onze spelers zijn compatibel met de meeste legale muzieksites.” Analisten houden er rekening mee dat de groei van de verkoop van draagbare muziekspelers, die nu op rond de 600 procent ligt, vanaf 2006 minder zal gaan worden. De markt is nog wel volop in beweging. Creative introduceerde gisteren een aantal nieuwe mp3-spelers met bijbehorende accesoires, maar ook Apple werkt aan nieuwe modellen, onder andere modellen met kleurenscherm. Ook verlaagt Apple de prijzen van iPods. Creative heeft op het moment een marktaandeel van 10,2%, Apple zit daar ruim boven met 24%. De wereldwijde verkopen van iPods zijn onlangs boven de 15 miljoen uitgestegen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!