Het slechte voorjaarsweer en de economische crisis treffen kleine zelfstandige modewinkels en grote fashionketens. Ondernemers moeten het hebben van mooie verkoopdagen, maar in april was het niet bepaald ‘kortebroekenweer’, vertelt Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie CBW-Mitex.
“Als het op donderdag, vrijdag en zaterdag – de beste winkeldagen – druilerig weer is, dan merken verkopers dat”, vertelt Te Grotenhuis. “Het is onder een paraplu nou eenmaal niet prettig winkelen.”
Met name damesmodezaken hebben het zwaar. In de eerste vier maanden van dit jaar steeg het aantal faillissementen van 158 in 2011 naar 190 in 2012. Dit blijkt uit cijfers van Faillissementsdossier.nl. Het aantal faillissementen zal fors toenemen, verwacht merkendeskundige Paul Moers van marktbureau PMSMS. “Als we door de aangekondigde btw-verhoging van 19 naar 21 procent meer moeten betalen voor onze kleding, kijken consumenten kritischer naar wat ze kopen. Dat merken de duurdere merken, maar ook de boetiekjes, want die kunnen geen grote acties houden”, aldus Moers.
“We hebben allemaal minder te besteden en je kunt je geld maar één keer uitgeven”, zegt Moers. Dat zal de opmars van ‘wegwerpmodewinkels’ als Primark in de hand werken.”
Moderetailers balen van druilerig voorjaarsweer
Gepubliceerd op 4 mei 2012 om 00:00
Reacties 0