Bestaande klanten geven meer omzet bij cross-selling
Gepubliceerd op 6 juli 2005 om 00:00
Cross-selling is een manier om meer producten en diensten te verkopen aan bestaande klanten. In plaats van zich te richten op nieuwe klanten, wordt bij cross-selling getracht zoveel mogelijk omzet te halen uit bestaande klanten. De bedrijven Proteq, Da Vinci en Intersafe Groeneveld zijn drie voorbeelden van een succesvolle cross-selling. Verzekeraar Proteq verkoopt zonder de tussenkomst van tussenpersonen. Deze dochter van SNS Reaal heeft geen grote naamsbekendheid en moet het vooral hebben van cross-selling. Database-marketing is belangrijk voor het bedrijf, aldus marketeer Michel Ypma. Proteq haalt meer nieuwe omzet uit bestaande klanten dan uit nieuwe klanten. De bestaande klanten worden verschillende keren per jaar benaderd voor nieuwe diensten of producten, gebaseerd op het opgebouwde klantprofiel.Da Vinci biedt het softwaresysteem PC Coiffure, dat kappers ondersteunt bij financien, marketing voorraadbeheer en personeelszaken aan. Dit programma is echter slechts een binnenkomer. Van de tien abonnees op PC Coiffure kiezen er drie voor aanvullende producten en diensten van Da Vinci. Intersafe Groeneveld heeft een vergelijkbare werkwijze voor persoonlijke beveiligingsproducten.
Reacties 0