Nu ook fairtrade goud

Na Max Havelaar-koffie en Oké-bananen zijn er nu ook gouden sieraden met een keurmerk: Fairtrade & Fairmined (FT&FM). Vooralsnog hebben zeven Nederlandse juweliers een licentie voor de verkoop van de keurmerksieraden.
Met de campagne wil ontwikkelingsorganisatie Solidaridad het werk in kleinschalige goudmijnen, waar negentig procent van alle goudmijnwerkers werkt, verbeteren. Vooral het gebruik van kwik, dat nodig is om goud los te weken uit het gesteente, is gevaarlijk, ongezond en milieubelastend.

Door het keurmerk weten kopers dat de werk- en leefomstandigheden van de gouddelvers goed zijn en de milieuschade minimaal wordt gehouden. De fairtrade-sieraden kosten kopers niet meer dan drie tot vijf procent extra ten opzichte van andere gouden sieraden.

“Nu is de keuze aan de consument”, zegt Solidaridad-directeur Nico Roozen. Fairtrade-koffie en –bananen hebben inmiddels een marktaandeel van vijf à tien procent. De consumenten die er niet voor kiezen, weten in ieder geval dat de fairtrade-producten bestaan, maar om die bewustwording bij consumenten te kweken is een lange adem nodig, meent Roozen. “Trek gerust tien jaar uit voor zo’n campagne. We zijn nu drie jaar bezig met goud, dus we hebben er nog zeven te gaan. Als we eenmaal succes hebben geboekt met goud, is het de beurt aan zilver en de kleinere grondstoffen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!