Amerikaanse consumenten maken zich vaak zorgen over de privacy van hun gegevens wanneer zij online een aankoop doen. Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat de helft van de online shoppers het niet fijn vindt om hun gegevens in te voeren wanneer zij een aankoop doen. Zij zijn vooral bang dat hun identiteit wordt gestolen (66 procent), hun gegevens anderen onder ogen komen (43 procent) of aan adverteerders worden verstrekt (23 procent). Vijftien procent van de 31 duizend respondenten zegt alleen gegevens te willen invoeren wanneer de retailer ook fysieke winkels heeft. Zestien procent geeft aan wel degelijk vertrouwen in e-tailers te hebben.
Toch weerhouden deze zorgen consumenten er niet van om online te shoppen. Volgens Forrester heeft 71 procent van de Amerikaanse volwassenen in de afgelopen drie maanden een online aankoop gedaan. Deze online shoppers lijken steeds beter op de hoogte te zijn van de manier waarop er met gegevens wordt omgegaan. Bijna zestig procent van de online consumenten zegt te weten dat retailers hun persoonlijke gegevens aan adverteerders verkopen. De onderzoekers menen dat retailers op dit gebied beter richting de consument moeten communiceren. Zij moeten duidelijk maken waar de data voor wordt gebruikt en waarom ook de consument daar voordeel bij heeft. “Neem de angst van consumenten weg door ze te laten zien welke informatie je over ze hebt”, adviseert Forrester Research. “Geef shoppers het gevoel dat zij er controle over hebben.”
Online shoppers nog altijd bezorgd om privacy
Gepubliceerd op 15 mei 2012 om 00:00
Reacties 0