De opmars van huismerken zit aan zijn grenzen, terwijl A-merken nog steeds groeien. Dit zegt Jan Zijderveld, directeur van Unilever in Europa in het Financieel Dagblad.
Demerkengigant heeft wel besloten om een groot deel van zijn productenaanbod te herzien. Ook gaat het andere verkoopkanalen inrichten. Daardoor denkt Unilever het omzetverlies te compenseren dat is veroorzaakt door de sterke opkomst van huismerken in de afgelopen jaren.
Unilever gaat onder meer investeren in een goedkoper aanbod, door kleinere verpakkingen met een lagere prijste introduceren. Daarnaast wil Unilever het merkenportfolio weer opbouwen, zegt Zijderveld. “We kijken zeker naar nieuwe merken. Bovendien werken we steeds vaker samen met andere winkelformules. We verkopen ook bij Lidl, Etos en Kruidvat. Dat groeit gigantisch.”
Groeien in een tijd waar veel consumenten hun hand op de knip houden, is een uitdaging, zegt de topman over Europa. “Maar Europa is nog steeds een markt met 500 miljoen consumenten. We hebben hier de grootste concentratie rijke consumenten van de wereld. Ik accepteer dus geen achteruitgang. Het idee is : ‘If you can make it here, you can make it anywhere.’”
‘Opmars van huismerken stopt’
Gepubliceerd op 15 mei 2012 om 00:00
Reacties 0