Supermarktketen Jumbo won vorige week een Dutch Interactive Award 2012 in de categorie Best Brand. De jury oordeelde dat Jumbo een doordachte, laagdrempelige site neer heeft gezet, waar de klant centraal staat. “Net als in de winkel bewijst Jumbo dat ze ook online honderd procent tevredenheid nastreven”, oordeelde de jury.
Het bedrijf dat de website Jumbosupermarkten.nl samen met Jumbo heeft gebouwd en ingericht is Mirabeau. Floris Nijdam, creative consultant bij Mirabeau,legt uit hoe een bedrijf online succesvol kan worden. “De oorspronkelijke website was eenvoudig en functioneel. Inmiddels hebben we met Jumbo een online strategie neergezet die volledig aansluit op de winkelformule van Jumbo”, vertelt Nijdam. “De verschillende kanalen die Jumbo inzet, zijn nu veel beter op elkaar afgestemd. De visuele communicatie via de website sluit aan op bijvoorbeeld de tv-commercials, de instore communicatie op de winkelvloer en het tijdschrift ‘Hallo’.”
“Het zorgen voor een horizontale user experience is voor retailers heel belangrijk. Je brengt dan een consistente boodschap over en dat is veel sterker”, licht de creative consultant toe.Mirabeau werkt sinds 2009 voor Jumbo.
Volgens Nijdam moeten retailers scherp voor ogen hebben wat hun doel is, wie hun doelgroep is en hoe de consument het merk beleeft. “Pas wanneer je dat helder voor ogen hebt, kun je een strategie en dus een ontwerp voor je website bepalen.”
Maar merkbeleving wordt niet alleen bepaald door hoe een website werkt of hoe deze eruit ziet. “Soms moet je als retailer ook kijken of de andere afdelingen van je bedrijf klaar zijn voor hetgeen je online belooft. Als jezoals Jumbo de klant honderd procent tevredenheid biedt op de winkelvloer en de website, dan moeten de retailonderdelenlogistiek en het callcenter daar ook op worden afgestemd”,geeft Nijdam als voorbeeld.
‘Je moet als bedrijf je online beloftes na komen’
Gepubliceerd op 16 mei 2012 om 00:00
Reacties 0