‘Vakantiegeld geen stimulerend effect’

Het jaarlijkse vakantiegeld dat eind deze maand wordt uitgekeerd, gaat niet voor extra bestedingen zorgen. Dat verwacht econoom Ivo Arnold, opleidingsdirecteur aan de Erasmus School of Economics en hoogleraar aan Nyenrode Business Universiteit. Volgens Arnold is de verslechterde vermogenspositie voor het gros van de Nederlanders een goede reden om de hand op de knip te houden.

Arnold verwacht dat de consument de extra inkomsten al heeft ingecalculeerd, waardoor zo’n miljardeninjectie geen stimulerend effect meer heeft. “Het is in feite uitgesteld loon, dat in een keer vrijgegeven wordt. Ze rekenen erop, dus is er geen sprake meer van een verrassingseffect”, meent de econoom. Naar verwachting zullen de retailcijfers van juni dan ook nauwelijks afwijken van andere maanden. “Alleen in december zijn de winkelverkopen fors hoger.”

Arnold denkt dat Nederlanders vooral zullen besparen op vakanties en andere luxe uitgaven. Gemiddeld krijgen werknemers 2300 euro bruto vakantiegeld, waarvan door toepassing van een ‘bijzonder belastingtarief’ gemiddeld 1700 euro netto overblijft. In totaal zal dit jaar 23 miljard euro aan vakantiegeld worden uitgekeerd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!