Luxemerken winnen rechtszaak

Het Britse Burberry strijkt 100 miljoen dollar op na een rechtszaak tegen een Chinees bedrijf in namaakgoederen. Ook Gucci ontvangt een schadevergoeding uit een rechtszaak. Het merk Guess is het luxebedrijf een bedrag van 4,7 miljoen dollar verschuldigd.

Gucci eiste een schadevergoeding van 221 miljoen dollar tegen Guess. De rechter besliste echter dat er geen sprake was van namaak, omdat het niet om een letterlijke kopie ging. Volgens Gucci is het bruin-beige Quatro G patroon met groen-rode streep een bewuste imitatie door Guess. De wet in de VS bepaalt dat er alleen sprake van namaak is als er hele collecties steek voor steek gekopieerd zijn. Naast de schadevergoeding is Guess nu verboden het patroon nog te gebruiken.

Een Chinees netwerk, aangeklaagd door Burberry, had verschillende domeinnamen in zijn bezit met de naam Burberry. Het gaat onder andere om de sites Yesburberryvision.com en Buyburberry.com. Via deze webshops werden kledingstukken en accessoires verkocht waar het Burberry-logo duidelijk zichtbaar op was aangebracht.

Het ging om namaakartikelen. “We beschermen onze intellectuele eigendomsrechten”, laat een woordvoerder van Burberry weten aan Retail Gazette. “Hoewel we daar al succes mee hebben geboekt, blijven we actie ondernemen tegen deze illegale, criminele activiteit.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!