Merken kiezen vaker voor journalistieke producties

Merken kiezen er steeds vaker voor om hun eigen journalistieke producties te publiceren. Zo kwam het Zweedse merk ACNE met het magazine ACNE PAPER en lanceerde luxeconcern LVMH het online magazine NOWNESS. Columnist Ebele Wybenga schrijft op Adformatie.nl dat merken hiervoor kiezen omdat zij de vercommercialisering van de journalistiek zat zijn. In plaats van advertenties in deze bladen te plaatsen, maken zij hun eigen producties.

Schoenenmerk Palladium heeft met Vice de handen ineengeslagen voor documentaires. “Deze documentaires zouden zelfs door de publieke omroep uitgezonden kunnen worden”, aldus Wybenga. Ook Mr. Porter, de mannenafdeling van Net-a-Porter, publiceert wekelijks een online magazine. “Dat tijdschrift heeft meer inhoud dan alle betaalde Nederlandse mannenbladen bij elkaar. De jas die regisseur Steve McQueen draagt op de foto bij een kritisch en eerlijk interview kan je met één muisklik bestellen.” Opvallend is wel dat het merk zich bij deze producties op de achtergrond houden.

De kwaliteit van deze producties is volgens Wybenga toe te schrijven aan het feit dat deze merken gigantische productiebudgetten hebben. "Als oude media in hun wanhoop steeds vaker hun ziel verkopen is het niet gek dat merken zelf kwaliteitsmedia gaan maken. Met de journalistieke toon die ze missen in de bladen waarin ze anders zouden adverteren", signaleert de columniste.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!