Winkels investeren in veilige omgeving

Ondernemers steken steeds vaker geld in de veiligheid en voorzieningen van winkelgebieden. Het totaal aantal bedrijfsgebieden waar ondernemers investeren is een jaar tijd ruim verdubbeld. Het aantal groeide dit jaar tot 108, ten opzichte van ruim veertig in 2011. Tweederde hiervan betreft winkelgebieden. Dit blijkt uit een voortgangsreportage van het ministerie van Economische Zaken.

De zogenaamde ‘bedrijfsinvesteringsgebieden’ zijn het directe gevolg van de Experimentwet Bedrijveninvesteringszones (BIZ), een testmaatregel waarmee in 2009 werd gestart. Ondernemers investeren onder meer in groenvoorziening, bewegwijzering, verlichting en veiligheid. Als er voldoende draagvlak voor het initiatief bestaat, stelt de gemeente een gebiedsgerichte heffing in die geldt voor alle ondernemers in het gebied. De ondernemersvereniging bepaalt vervolgens zelf waar het geld aan besteed wordt.

De totale opbrengsten per bedrijfsinvesteringszone variëren van tienduizend euro tot enkele tonnen per jaar. Ook de gemeente kan een bijdrage leveren, maar is daartoe niet verplicht.

Ondernemers zijn positief gestemd over het feit dat iedereen een gelijke duit in het zakje doet. In 2010 was 28 procent van de ondernemers tevreden over de resultaten van de zones. In 2011 steeg dit naar vijftig procent. Dat de andere helft minder enthousiast is, zou onder meer komen doordat veel zones pas net opgericht zijn en de resultaten nog niet duidelijk zichtbaar zijn.

“Een aantal vergelijkbare initiatieven is in het verleden gesneuveld omdat het financieel niet van de grond kwam”, zegt een woordvoerder van het ministerie. Het experiment lijkt te werken omdat ondernemers zelf de touwtjes in handen hebben. “Het is een instrument voor en door ondernemers. Het is aan hen om daarvan de meerwaarde te zien”, meent de woordvoerder. Eind 2012 wordt besloten of de Experimentwet Bedrijveninvesteringszones blijft bestaan.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!