Online betalingen moeten veiliger

De consument moet tijdens het online winkelen beter beschermd worden vindt de Nederlandsche Bank. Betalingen zouden volgens de bank dubbel gecontroleerd moeten worden.

Door de enorme toename aan mogelijkheden om online te betalen, wordt het voor consumenten steeds lastiger om te beoordelen of een betaling veilig kan worden gedaan. Betalen via internetbankieren in een webwinkel is tegenwoordig normaal. Maar ook het betalen van mobiele aankopen via speciaal gedownloade apps op smartphones en tablets behoort tot de mogelijkheden.

Daarnaast komen er steeds meer nieuwe aanbieders van betaaldiensten op de markt, die net als de bank toegang vragen tot de bankrekening van de koper.

De Nederlandsche Bank wil dat er voor een brede klasse van betalingen op internet dubbele toestemming wordt gevraagd. Niet alleen de koper zelf dient dan toestemming te geven voor de betaling, maar ook de bank van deze consument dient het eens te zijn met de betaling.

De omzet van online consumentenbestedingen is sinds 2006 gestegen van 3,6 miljard euro naar 9 miljard euro in 2011, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel.org. De markt voor webwinkelen is de afgelopen jaren dus sterk gegroeid.
Directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org geeft aan dat de totale fraude onder de een procent ligt. De fraude met betalingen gaat om volgens hem om tienden van een procent. “Het is daarom de vraag welk probleem je met nieuwe regelgeving wilt oplossen”, meent hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!