In Eindhoven komen in de eerste week van juni honderden abri-posters tot leven met behulp van augmented reality. De augmented outdoor campagne wordt georganiseerd in het kader van de Dutch Technology Week en is volgens de organisatie nog nooit eerder vertoond.
Smartphonebezitter kunnen de posters scannen. Software herkent het beeld en roept op het scherm van de smartphone de content op die hieraan is gekoppeld. In Eindhoven wordt gebruikgemaakt van de techniek Aurasma van Autonomy, vertelt Natasja Paulssen, creatief directeur van Dutch Rose Media, dat de techniek achter de campagne regelt.
Aurasma lijkt op de bekende beeldverrijker Layar, maar heeft volgens Paulssen meer mogelijkheden. “Bij Aurasma volgt de virtuele laag de afbeeldingen in de poster. Hierdoor krijg je perspectief en zie je de echte en de virtuele wereld versmelten”, zegt Paulssen. Er kunnen meerdere dynamische lagen, zogenaamde ‘Aura’s’, aan een poster worden toegevoegd. In het geval van de Dutch Technology Week worden er bijvoorbeeld video’s en foto’s van het evenement in de virtuele lagen verstopt.
Omdat iedereen een nieuwe laag aan de afbeeldingen kan toevoegen, bestaat het gevaar dat beeldmerken worden gekaapt. Een supermarkt met een abri ‘hier in de aanbieding’ zou concurrentie kunnen verwachten van een andere supermarkt die een laag ‘maar bij ons goedkoper’ aan de poster toevoegt. “De opkomst van de virtuele wereld betekent dat adverteerders ook hier hun naam moeten claimen, net zoals in het verleden met het vastleggen van url-domeinen. Om te voorkomen dat iemand anders met je merk aan de haal gaat, is die bescherming ook in de virtuele wereld nodig”, meent Paulssen.
Eindhoven zet augmented reality in
Gepubliceerd op 25 mei 2012 om 00:00
Reacties 0