Landmarkt-oprichter Versmarketeer 2012

Harm-Jan van Dijk kreeg dinsdag de titel Versmarketeer van het Jaar toebedeeld vanwege zijn nieuwe supermarktformule Landmarkt. Dit werd bekend gemaakt op de vierde editie van het VersEvent op de Floriade.

Van de ruim 160 aanmeldingen die eerder dit jaar binnenkwamen, werden tien versmarketeers genomineerd voor een prijs. Harm-Jan van Dijk kwam uit de bus als overall winnaar. “Landmarkt is een prachtig voorbeeld van experience marketing”, licht juryvoorzitter Vincent Deenen de keuze voor van Dijk toe. “De formule richt zich op lichtgroene consumenten, met veel aandacht voor de medewerkers. Landmarkt verbindt de lokale producent aan de lokale consument. De beleving is enorm, hét voorbeeld voor de retail”, meent Deenen.

Harm-Jan van Dijk combineert in Landmarkt het reguliere supermarktassortiment met streekproducten. Streekproducten worden naast de voorverpakte producten verkocht. Zo haalt de ondernemer bijvoorbeeld bloemkool uit Bovenkarspel, asperges uit Roermond en boerenkaas uit IJsselstein. Ongeveer tachtig procent van het assortiment bestaat bij Landmarkt uit versproducten die rechtstreeks door boeren en tuinders aan de supermarkt geleverd worden.

Klanten kunnen de producten direct proeven, want de winkels hebben ook een eigen restaurant. Landmarkt is dan ook een kapitaalinstensief bedrijf. Vorig jaar haalde Van Dijk 3,2 miljoen euro op bij elf informele investeerders. Dit jaar wil Van Dijk opnieuw groeigeld aantrekken. Hij is op zoek naar 2,5 miljoen euro investeringskapitaal. In april 2011 werd het eerste Landmarkt filiaal geopend in een voormalig tuincentrum te Amsterdam. Maart dit jaar opende Harm-Jan van Dijk een tweede vestiging in Apeldoorn.

Peter Beukers van LePerron, ambachtelijke en biologische bakker op markten, werd tweede in de strijd om de titel Versmarketeer 2012. Naast broodwagens op markten heeft hij winkels in Intratuin-vestigingen en Plus-supermarkten. Jan Gerard de Graaf van Fishmasters eindigde op plaats nummer drie en ging er tevens vandoor met de Business tot Business award. Volgens de jury maakt de Graaf met zijn twee labels LoVet en PureFish eerlijke vis weer betaalbaar en beschikbaar. 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!