Koersval Ahold na winstdaling

Ahold kwam er gisteren op de Amsterdamse effectenbeurs niet goed vanaf, nadat het retailconcern een winstdaling bekendmaakte. Op het Damrak noteerde het aandeel in de loop van de dag ruim vijf procent lager, om te sluiten met een verlies van 4,2 procent. Ceo Dick Boer gaf aan dat Ahold ondanks de tegenvallende resultaten in 2012 wil investeren in groei en ondertussen scherp op de kosten blijft letten.

“We hebben er vertrouwen in dat onze sterke merken goed zijn gepositioneerd en we liggen op koers met onze nieuwe strategie”, liet Boer weten. Ahold gaat ondanks de moeilijkere omstandigheden door met de uitbreiding in België en Duitsland. In Vlaanderen wordt volgende week de vijfde Albert Heijn geopend. De supermarktketen denkt dit jaar op een totaal van tien winkels in België uit te komen.

In Duitsland opent Ahold in de tweede helft van het jaar een eerste AH To Go-winkel. Ook begint Albert Heijn in die periode in Nederland met de uitrol van de eerste ophaallocaties voor via internet bestelde boodschappen. Dick Boer gaf niet aan om hoeveel locaties het gaat. Sommige zullen aan een bestaande supermarkt vastzitten, andere niet.

Boer is vooral ook positief over de ontwikkelingen bij bol.com. De internetwinkel hoort vanaf het tweede kwartaal van 2012 definitief bij het Ahold-concern. Volgens de ceo is er bij bol.com sprake van een tweecijferige groei. Vorig jaar behaalde het internetbedrijf een omzet van 350 miljoen euro.

De winst per aandeel kon gisteren, ondanks de licht negatieve ontwikkeling, toch ook een positieve trend laten zien. Dit had te maken met het terugkopen van aandelen ter waarde van een miljard euro.

De vrije kasstroom van Ahold bedroeg in de eerste zestien weken van dit jaar 291 miljoen euro. Dat is 116 miljoen minder dan vorig jaar, maar toen zat daarin een dividendbetaling van 128 miljoen van het Scandinavische ICA. Uit voortgezette activiteiten lag de kasstroom in vergelijking met vorig jaar 29 miljoen euro hoger.

Eerder: Tegenvallende omzetcijfers Ahold

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!