Ahold, IKEA en bol.com behoren tot de vijftig populairste werkgevers van hoogopgeleide werknemers tot 45 jaar. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2012. Ahold heeft als enige van de drie winkelbedrijven
aan populariteit gewonnen in het overzicht, dat ook dit jaar wordt aangevoerd door Rabobank.
Ahold steeg van plek tien naar nummer zes in de lijst. IKEA daalde van positie 26 naar 41, terwijl bol.com van plaats 32 naar 48 is gezakt. Ook grote producenten daalden in populariteit. Zo zakte Unilever één plaats naar nummer vijf in de lijst, Heineken ging van zeven naar zestien en Apple ging van veertien naar 29.
“Het zijn vaak de oude vertrouwde merken die worden genoemd in de top 50”, vertelt Job Mensink, consultant bij Empolyer Brands Insights. Met het onderzoek wordt het corporate imago van een bedrijf gemeten. “Met een goed imago komt een werkgever eerder in beeld bij werkzoekenden”, meent Mensink. De populariteit van ‘maatschappelijke bedrijven' nam ook dit jaar weer toe, met onder meer een stipnotering voor GGZ op plaats twee.
De trend van social referral speelt volgens de consultant tegenwoordig een belangrijke rol bij het zoeken van een baan. Dit komt onder andere door de opkomst van sociale media. “Steeds meer mensen willen van elkaar horen hoe het is om bij een bepaalde werkgever te werken. Enthousiaste werknemers worden dan ambassadeurs van hun bedrijf en worden zo ook door hun werkgevers ingezet.”
De twee belangrijkste redenen voor hoogopgeleiden om een werkgever trouw te blijven zijn ‘prettige collega’s’ en ‘leuk, uitdagend werk’.
Top 10
1 Rabobank
2 GGZ (o.a. GGZ, Riagg, Jellinek, RIBW)
3 Philips
4 Shell
5 Unilever (o.a. Lipton/Calve/Unox/Conimex)
6 Koninklijke Ahold
7 KLM (Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, Air France)
8 ING (ook Postbank)
9 ABN AMRO
10 Achmea (o.a. Achmea Vitale/Agis/Avéro/Centraal Beheer)
Klik hier voor het volledige overzicht.
Ahold stijgt in top 50 populairste werkgevers
Gepubliceerd op 7 juni 2012 om 00:00
Reacties 0