3D-printen dichter bij consument

FUIJIFILM wil kiosken uitrusten met 3D-printers, terwijl het Nederlandse Leapfrog de apparaten rechtstreeks aan consumenten wil leveren. Het zijn twee voorbeelden die aantonen dat de technologie steeds dichter bij consumenten komt.

In de jaren negentig werd de technologie gebruikt door bedrijven om snel prototypes te ontwikkelen. De afgelopen periode zijn er een reeks businessmodellen bedacht om 3D-printen voor de consumentenmarkt aantrekkelijk te maken. FUIJIFILM Australia zet in op een gepersonaliseerde 3D-cadeaushop en Leapfrog wil consumenten via hun eigen computer in drie dimensies voorwerpen laten ontwerpen.

De 3D-printers zijn gebaseerd op het FDM (fused deposition modelling)-proces, waarbij laag voor laag het digitale ontwerp uit vloeibaar kunststof wordt opgebouwd.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!