Daling omzet modebranche 2012

De omzet in de Nederlandse modedetailhandel neemt dit jaar met twee procent af. Dit voorspelt ABN Amro in zijn rapport 'Visie op Retail'. De vooruitzichten zijn echter niet alleen somber, volgens de bank liggen er vooral online nog veel kansen.

ABN Amro verwacht voor 2012 een daling van de consumentenbestedingen door koopkrachtdaling en de stijgende werkloosheid. Kostenbeheersing is daarom nodig, geeft de bank aan in het rapport.

De ontwikkeling van nieuwe concepten waarmee beleving wordt gecreëerd spelen dit jaar een grote rol. Grote winkelketens richten zich op snel wisselende, modische collecties en samenwerkingen met bekende ontwerpers. Voor zelfstandige ondernemers is het volgens ABN Amro verstandig om zich op service te richten, omdat persoonlijke hulp online nog vaak ontbreekt.

Fysieke winkels krijgen te maken met een grotere focus op service door online spelers. “Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op”, vertelt Michel Koster, sector banker Retail bij ABN Amro. “Het wordt makkelijker om de klant echt te leren kennen door de komst van sociale media. Zo bestaat de mogelijkheid om het inzicht in het koopbeslissingsproces van de consument continu te verhogen”, geeft hij aan.

Fabrikanten verkopen steeds vaker rechtstreeks aan de consument, signaleert de financiële organisatie. “Ondernemers kunnen gezamenlijk de online voorraad en het assortiment beheren, om zo tot een optimale bediening van de klant te komen”, draagt het rapport aan. “Deze nieuwe vormen van samenwerking leiden tot nieuwe verdienmodellen in de branche.”

Vorig jaar groeide de mode-industrie online met dertien procent, dit jaar wordt een omzettoename van tien procent verwacht. Vooral op de markt voor 45-plussers liggen kansen, verwacht ABN Amro. In 2011 deden 900 duizend mensen, vooral boven de 45, hun eerste online aankoop. Eind vorig jaar zag het CBS ook een trend bij ouderen.

In 2005 was nog maar zestien procent van de 65-plussers actief in online winkelen. In 2011 steeg dat percentage naar 27 procent. Vooral webwinkels die kleding en sportartikelen aanbieden, zijn populair bij ouderen.

De schoenenbranche liet in 2011 een omzetstijging van twee procent zien. Ook hier verwacht ABN Amro een daling van twee procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!