Social gifting lijkt de trend te worden van 2012. Merken en retailers voegen steeds vaker een sociaal element aan het koopproces toe, en consumenten springen daar gretig op in.
Wehkamp zette in Nederland de trend met het sociale kopen. Individuen kunnen samen een aankoop doen in de shop van het online warenhuis. Ook KLM lanceerde onlangs de mogelijkheid om samen een vlucht te boeken. Door de populariteit van Facebook is social gifting een logisch gevolg van sociaal kopen. Consumenten kunnen via Facebook gezamenlijk producten kopen, of een cadeau aan iemand anders geven.
In de VS is het inmiddels gemeengoed om via Facebook tegoeden te verzamelen en een online cadeau te geven. Daarom kocht eBay eind vorig jaar één van de eerste gift-applicaties Giftsproject.com. Ook de applicatie Karma is in de VS razend populair. De app herinnert je aan verjaardagen en andere belangrijke evenementen en laat je meteen een cadeau uitkiezen via je mobiele telefoon. De app is overgenomen door Facebook, maar is nog niet beschikbaar in Europa.
Social gifting in opkomst
Gepubliceerd op 12 juni 2012 om 00:00
Reacties 0