Crisis woningmarkt raakt doe-het-zelfwinkels

Nederlandse doe-het-zelfwinkels hebben te lijden onder de crisis op de woningmarkt. Nu het aantal verhuizingen is gedaald en er amper nieuwbouwwoningen worden opgeleverd, dalen de bestedingen in kluswinkels. In april zette de branche ruim vijftien procent minder om dan in dezelfde maand vorig jaar. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De sector leed de afgelopen vier maanden een verlies van 370 miljoen euro. “De bouwmarkten lopen door de ingezakte woningmarkt zo’n 500 miljoen tot een miljard euro op jaarbasis mis”, vertelt Ilya Bruggeman van de Vereniging Winkelketens in de Doe Het Zelfbranche. “Klussers blijven weg en dat wringt. Je ziet dat veel bouwmarkten noodzakelijkerwijs hun aandacht verleggen naar de verkoop van meer decoratieve en lifestyle-achtige producten en artikelen voor de tuin.”

Ook de doe-het-zelfwinkels van Maxeda DIY Group, waaronder 138 Praxis-filialen en 79 Formido’s, voelt inmiddels de crisis. In het gebroken boekjaar 2011-2012, dat op 31 januari afliep, behaalde de onderneming een omzet van 1,36 miljard euro. Dat is 0,5 procent minder dan een jaar eerder. Daarop werd een bedrijfswinst behaald van 117 miljoen euro, tegenover 129 miljoen in het voorgaande jaar.

Maxeda doet het met deze resultaten echter beter dan de markt. In Nederland daalde volgens cijfers van het CBS de omzet van doe-het-zelfzaken met 5,4 procent. Bij Maxeda-winkels bedroeg de omzetdaling in Nederland 3,7 procent. In België, waar het bedrijf Brico-winkels en Plan-It-megastores bezit, was er sprake van een omzetgroei van 2,3 procent voor Maxeda. Dit lag iets onder het landelijk gemiddeld in België.

“Wij hebben stevige resultaten kunnen bereiken in een moeilijk financieel klimaat en een steeds concurrerender markt”, zegt Maxeda ceo George Adams. Het bedrijf geeft aan dusdanig goed te zijn gepositioneerd dat het vertrouwen heeft in groei op de langere termijn.

Onderzoeker Marten van Garderen van het ING Economisch Bureau denkt dat het probleem nog wel even voortduurt. “Het consumentenvertrouwen is historisch laag”, geeft hij aan. “Er hangen Nederland forse bezuinigingen boven het hoofd. Onduidelijk is hoe die maatregelen zullen uitpakken.” Mensen zijn, volgens Van Garderen, onzeker over de arbeidsmarkt en over de woningmarkt. “Het ziet er in elk geval niet naar uit dat de huizenmarkt op korte termijn zal herstellen”, zegt hij. “De verwachting is dat de consumentenbestedingen nog verder teruglopen. En daarmee zal de consumenten het klussen ook nog wel even uitstellen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!