EK-winsten zijn al binnen

Veel bedrijven hebben de winst voor uit het EK al binnen. Zo behaalde Heineken al in de aanloop naar het toernooi en tijdens de eerste drie wedstrijden zijn doelstellingen. Ook de reisbranche lijdt nauwelijks onder de uitschakeling van Oranje gisteravond.

Heineken deelde een half miljoen oranje shirts uit aan consumenten. Hiervan heeft tien procent het unieke rugnummer gekoppeld aan zijn Facebook-profiel. “Nu Nederland uitgeschakeld is stoppen de EK-reclames”, vertelt woordvoerder Maurice Ouderland van voetbalsponsor Heineken. “Doorgaan met de kreet ‘Als één team achter Oranje’ slaat nergens op”, zegt hij.

Voor de bierbrouwer is de sportzomer echter nog niet voorbij. Heineken richt zich nu op het Holland Heineken Huis bij de Olympische Spelen in Londen. “Onze shirts kun je daar ook dragen”, meent Ouderland.

De reisbranche ondervindt ook weinig schade van de uitschakeling van Nederland. TUI Nederland verkocht tweeduizend EK-reizen via Kras.nl voor de eerste drie wedstrijden in rap tempo. Dit zorgde ervoor dat de verkoop naar verwachting verliep. TUI Travel was dan ook officiële reisoperator van het toernooi en kon de reizen aanbieden met wedstrijdkaarten.

Voor de rest van het toernooi liep TUI Nederland geen financieel risico, omdat het bedrijf daarvoor nog geen kaartjes had ingekocht. Hoogstens loopt de organisatie veel extra omzet mis. In de poulefase groeit namelijk het animo om wedstrijden te bezoeken, dan lopen de prijzen voor een retourtje op tot duizend euro per wedstrijd.

Touroperator Corendon geeft aan wel te lijden onder de uitschakeling van Oranje. “Het heeft ons geld gekost”, zegt marketingmanager Dick Gussen. De Oekraïense hotelkamers die Corendon had ingekocht, gingen weg voor dumpprijzen. “En voor de wedstrijd tegen Portugal zag de reisorganisatie ook geen eindsprint. “Voor Nederlandse supporters was Charkov al afgesloten”, meent Gussen.

Voor het geval Nederland wel in het toernooi was gebleven had Corendon ruimte gereserveerd in de eigen vliegtuigvloot. “Nu zetten we die vluchten in voor bestemmingen naar de zon. Zeker met dit weer. Dat zien we elk toernooi: zodra Nederland is uitgeschakeld, zijn we klaar met voetbal. Dan gaan we massaal op vakantie”, zegt marketingmanager Gussen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!