Otto gaat zijn prijzen verlagen om verdere winstdaling tegen te gaan. Het postorderbedrijf incasseerde het afgelopen boekjaar een winstdaling van 87 procent, tot 23 miljoen euro. De omzet steeg wel, met 1,7 procent naar 11,6 miljard euro. Dit maakte ceo Hans-Otto Schrader woensdag bekend.
Volgens Schrader is de winstdaling te wijten aan stijgende grondstofkosten, de zwakke winst van een aantal dochterondernemingen, voornamelijk in Frankrijk, en hoge investeringen. Om een winststijging te realiseren en om te kunnen concurreren met Amazon en Zalando gaat het Duitse internetbedrijf vanaf oktober prijsverlagingen doorvoeren. Otto hoopt hiermee consumenten aan te trekken voor hun kerst- en eindejaarsinkopen.
Verder gaat Otto zich meer richten op financiële dienstverlening en meer investeren in opkomende markten met veel groeipotentie. Het bedrijf heeft zijn zinnen gezet op Brazilië, Rusland en Turkije. In Rusland behaalde de internetretailer dit jaar de hoogste omzetgroei, een stijging van 34,9 procent naar 487 miljoen euro. Brazilië heeft volgens het bedrijf dezelfde capaciteit. In Turkije worden de mogelijkheden voor online uitbreiding momenteel getest.
Volgens Schrader is er op de lange termijn slechts plaats voor twee webshops die wereldwijd actief zijn. Otto’s belangrijkste doel is dan ook om het tweede grootste internetbedrijf ter wereld te blijven, naast Amazon.
Otto verlaagt prijzen in concurrentiestrijd
Gepubliceerd op 22 juni 2012 om 00:00
Reacties 0