'Duurzaam vleesschap lastiger dan het lijkt'

Varkens- en kippenvlees in het supermarktschap moet duurzamer. Uiterlijk in 2020 moet het vlees voldoen aan striktere eisen voor dierenwelzijn, milieu en gebruik van antibiotica, sprak branchekoepel CBL zich eerder deze maand uit. Een behoudende doelstelling, maar volledig overstappen op duurzaam is lastiger dan het lijkt, blijkt uit reacties van enkele supermarktketens aan RetailNews.

Supermarkten werken - al dan niet gedwongen - steeds meer samen met organisaties als Dierenbescherming, het Wereld Natuur Fonds, Wakker Dier en Natuur & Milieu. Het is echter lastig met iedereen rekening te houden, meent Stefan Bult, manager vlees, vis en kip bij supermarktketen Coop. "Wanneer kippen vrij in de wei scharrelen is dit goed voor het dier. Zodra diezelfde kippen in die wei poepen is dat weer slecht voor het milieu", schetst hij een dilemma.

Coop heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan, meent Bult. De supermarktketen voert momenteel in samenwerking met verschillende boeren tests uit om varkens zonder antibiotica op te voeden. De formule biedt nu een aantal duurzame vleesproducten aan, eind dit jaar wil Coop dit assortiment uitbreiden. Het streven is om over vier jaar alleen nog varkensvlees aan te kunnen bieden van varkens opgevoed zonder antibiotica.

In 1998 was Albert Heijn de eerste Nederlandse supermarkt met duurzame producten in het assortiment. Inmiddels groeit het merk ‘AH puur&eerlijk’ jaarlijks met vijftien procent. “Zeventig procent van onze klanten kiest voor scharrelvlees”, weet woordvoerder Rianne van der Sar te vertellen. “Zij kochten voorheen geen biologisch vlees. Met ons scharrelvlees weten we de klant dus tot een verantwoorde keuze te verleiden.” Toch wil Albert Heijn de keuze bij de klant zelf laten. Naast biologisch vlees en scharrelvlees blijft de keten ook ‘normaal vlees’ aanbieden. In 2015 zijn alle eigen merk vleesproducten wel duurzaam.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!