Een vijfde van alle startende webwinkeliers weet het eerste jaar niet te halen. Dat blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org, zo schrijft Textilia online. Twintig procent van de jonge ondernemingen gaat binnen een jaar failliet of haakt af omdat de inkomsten ver onder de oorspronkelijke verwachting liggen. Na twee jaar is een kwart afgevallen.
"Een webwinkel is niet langer de kip met het gouden ei”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Volgens Jongen is de markt zo goed als verzadigd en zijn de kansen slechts in niches te vinden. Daarnaast maken veel beginnende ondernemers de fout het runnen van een webwinkel te onderschatten. “Is het verstandig om de zoveelste webwinkel in baby- of kinderkleding te starten? Je moet iets bijzonders te bieden hebben om te overleven.”
Thuiswinkel.org verwacht dat het aantal webwinkels de komende jaren verder terugloopt. Er zal wel massaal worden gekocht bij webwinkels, maar de hoeveelheid winkels zal minder worden. De stijging van het aantal falende webwinkels is een trendbreuk met de afgelopen jaren.
Een op de vijf webwinkels haalt eerste jaar niet
Gepubliceerd op 25 juni 2012 om 00:00
Reacties 0