Elektronicaproducent Apple heeft zijn verkopen de afgelopen vijf jaar zien stijgen door de inzet van meer personeel en minder assortiment in de winkels. Dat blijkt uit een analyse van Apple-volger Horace Dediu, eigenaar van de blog Asymco.
Een verdrievoudiging van het aantal Apple-medewerkers zorgde volgens de blogger in de afgelopen vijf jaar voor een verzesvoudiging van de omzet. Daarnaast signaleert hij dat het assortiment in de Apple Stores steeds kleiner is geworden. Dit zorgt ervoor dat de winkels ruimer ogen, meer ruimte bieden aan bezoekers en daarom meer gelegenheid tot verkoop bieden, analyseert Dediu aan de hand van een paar rekensommen.
Het aantal Apple winkels is in vijf jaar tijd verdubbeld tot 361, het aantal medewerkers groeide in die periode tot 42 duizend. et aantal bezoekers per winkel groeide sinds 2007 van 125 duizend naar 236 duizend bezoekers. De medewerkers kunnen door het beperkte assortiment hun aandacht verdelen over minder producten, maar meer klanten. De tijd per klant is sinds 2007 dan ook gestegen van negen naar veertien minuten. De gemiddelde omzet per medewerker per jaar in Apple Stores is 474 duizend dollar. De omzet per bezoeker is ongeveer vijftig dollar.
‘Omzet Apple stijgt door meer personeel, minder assortiment’
Gepubliceerd op 2 juli 2012 om 00:00
Reacties 0