De winstgevendheid van supermarkten in België is laag. Hoge lonen en berekenende fabrikanten zorgen ervoor dat de Belgische consument zijn boodschappen over de grens doet. De Belgische klant is bereid extra te betalen voor merkproducten, omdat hij kwaliteit belangrijk vindt. Grote fabrikanten weten dit en berekenen hogere prijzen aan Belgische supermarktketens dan aan afnemers in buurladen.
Adviesbureau Arthur D. Little zette daarom, in opdracht van branchevereningen Comeos, alle ‘uitknijpende fabrikanten op een rijtje in een ‘witboek’. Hieruit blijkt dat Carrefour in België twaalf procent meer moet betalen voor een blikje frisdrank, dan voor een vergelijkbaar blikje in Frankrijk. Gemiddeld betalen Belgische supers vijf tot zes procent meer.
Ook de hoge loonkosten maken het de supermarkten moeilijk, meent Comeos-directeur Dominique Michel. Een flink deel van het personeel is hoog ingeschaald, door jaren achtereen in een supermarkt te werken. Belgische ketens maken nauwelijks gebruik van flexwerkers en de automatische prijsindexatie laat de lonen vanzelf meestijgen met het tempo van de inflatie. De concerns zitten met een loonkostennadeel van negen tot 26 procent tegenover het buitenland. De supermarktondernemers verwachten niet alle kostenstijgingen te kunnen doorberekenen. Volgens de Nationale Bank van België behoren de marges tot de laagste in Europa.
Het prijsverschil tussen Belgische supermarkten en supers in buurlanden is inmiddels zo groot dat steeds meer Belgen hun boodschappen doen in Frankrijk, Duitsland, Nederland en Luxemburg. Het btw-tarief ligt in België al op 21 procent, wat er al jaren voor zorgt dat Belgen over de grens winkelen. Zij krijgen nu een extra zetje door buitenlandse ketens die over de grens reclame maken. De vlucht over de grens kost de supermarkten tienduizend arbeidsplaatsen en 2,5 miljard omzet, zegt Comeos directeur Michel. Hij verwacht dat dit zich verveelvoudigt zodra e-commerce gewoon is geworden.
Prijzen Belgische supers jagen klant over de grens
Gepubliceerd op 2 juli 2012 om 00:00
Reacties 0