Consument geeft per bezoek minder uit in super

Consumenten gaan vaker naar de supermarkt voor een kleinere aankoop. In de eerste zes maanden van dit jaar werd gemiddeld 21,93 euro afgerekend per kassabon. Dat is 1,1 procent minder ten opzichte van het eerste half jaar van 2011. Omdat consumenten vaker inkopen deden, het aantal bezoeken steeg met 2,3 procent, groeide de omzet van supermarkten wel.

Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers marktonderzoeker GfK. De omzet van supermarkten steeg met 1,2 procent van 15,94 miljard euro in het eerste halfjaar van 2011 naar 16,13 miljard euro in dezelfde periode dit jaar.

Verder constateert GfK groei in het aantal bezoeken aan supermarkten op zondag. Van de weekomzet wordt nu 1,6 procent op zondag behaald volgens een meting tot half mei. Vorig jaar was dit nog 1,49 procent en in 2007 0,69 procent. De zondag is vooral populair bij jonge alleenstaanden (tot 40 jaar) en tweeverdieners. Deze dag worden ook relatief veel kant-en-klaarmaaltijden, zoals pizza's, bewerkte groente- en rijstproducten verkocht.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!