Jonge moeders gemakkelijke prooi voor marketing
Gepubliceerd op 11 juli 2005 om 00:00
Het moederinstinct blijkt een belangrijke raadgever bij aankopen. Hoogleraar biologische psychologie Lorenz van Doornen van de Universiteit Utrecht zegt hierover: “Het gedrag van moeders die net een kind hebben is voor een deel hormoongestuurd. Je gaat een nestje bouwen en spullen aanslepen om het nestje op orde te brengen.” Producenten spelen hier vaak handig op in. Omdat moeders “het beste voor hun kind” willen, zijn ze best bereid diep in de buidel te tasten en bijvoorbeeld 820 euro neer te tellen voor een “Bugaboo” kinderwagen. Ook kopen moeders impulsiever in dan de gemiddelde consument, en laten steeds meer ouders hun kinderen (mee-)beslissen over aankopen. Hoogleraar psychologie van de economie dr. Fred van Raaij: “Een moeder kan rationeel gezien beter een tweedehands kinderwagen kopen, die even goed is als een nieuwe. (…) Maar ja, consumenten zijn niet rationeel, zeker niet moeders.”
Reacties 0