Zondag populaire boodschappendag

Steeds meer mensen doen boodschappen op zondag. Dit gaat ten koste van het omzetaandeel tijdens de avondopening van supermarkten, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

De afgelopen twaalf maanden deed 42,9 procent van de Nederlanders wel eens zijn boodschappen op zondag. Twee jaar geleden was dat nog 36,3 procent. Tevens stappen zij vaker op deze dag de supermarkt binnen; 5,25 keer tegenover 4,55 keer in 2010.

Het omzetaandeel van de zondag bedroeg het afgelopen jaar 518 miljoen euro, dat is 1,6 procent van het totaal. Het omzetaandeel na 18.00 uur lijdt onder de zondagopening. Het aandeel was de afgelopen jaren meer dan negen procent, de afgelopen maanden daalde dat naar 8,7 procent.

Vooral jongeren en tweeverdieners doen hun boodschappen graag op zondag. Gepensioneerden lopen op die dag juist met een grote boog om de supermarkt heen. Veel verkochte producten op de rustdag zijn kant-en-klaarmaaltijden en pizza’s. Verse artikelen gaan minder over de toonbank.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!