Computers gaan prijzengevecht voor webwinkels aan

Consumenten in webwinkels krijgen steeds vaker bij de kassa andere prijzen te zien dan eerder vermeld op de site. Opvallend is dat de prijzen meestal lager uitvallen.

Hogesnelheidscomputers van webwinkels reageren in een aantal seconden op de prijs die de concurrent rekent voor hetzelfde product. Het kopen en verkopen van aandelen op de beurs via deze computers, geprogrammeerd om bij koersveranderingen toe te slaan, is nu overgenomen door webwinkels.

Via Amazon.com wisselen de productprijzen nu al elk kwartier. Verkopers op het handelsplatform gebruiken steeds vaker software voor een snelle prijsvorming om de concurrent te slim af te zijn. De pc’s van Amazon zijn zo geprogrammeerd dat ze automatisch een dollar onder de prijs van de concurrent gaan zitten.

Amazon dreigt hiermee volgens Het Financieele Dagblad de regie over het eigen platform te verliezen. Dat gebeurt bijvoorbeeld wanneer de software spookaccounts aanmaakt met extreem lage prijzen. Daardoor wordt de prijs van concurrenten omlaag getrokken, de handelaar kan zijn producten vervolgens voor dumpprijzen opkopen. Retailers maken zich zorgen om deze ontwikkeling. Het gevaar ontstaat namelijk dat handelaren binnen een mum van tijd door hun voorraden heen zijn, zonder voldoende betaald te krijgen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!