Omzet foodretailers onder druk

De omzet in de foodbranche staat de komende twee jaar onder druk. Door de overheidsbezuinigingen en koopkrachtdaling houden consumenten hun voedselbestedingen tegen het licht. Dat blijkt uit het rapport ‘Stabiliteit foodbranche getest’ van het ING Economisch Bureau. 

De omzet in de foodbranche stijgt dit jaar met 1,4 procent en in 2013 met 1,3 procent, rekent ING voor. Deze stijging is niet op volume, maar volledig op prijs gebaseerd. De supermarktomzet stijgt waarschijnlijk met twee procent in 2012 en 1,8 procent volgend jaar. Foodspeciaalzaken zullen een krimp van 2,5 procent zien in zowel 2012 als 2013. In foodservice, horeca, catering en gemakskiosken, wordt een krimp van 0,6 procent verwacht.

Supermarkten klanten bij speciaalzaken weg, concludeert het rapport. Het gaat dan met name om groente en fruit en in mindere mate om vlees en brood. Tevens signaleert ING dat de scheiding tussen foodretail en foodservice steeds meer vervaagt. Supermarkten bieden steeds meer kant-en-klare producten aan. Speciaalzaken steken zich in een nieuw jasje en gemakszaken gaan ook maaltijden voor thuis aanbieden.

Deze gemaksoplossingen zijn volgens de onderzoekers ING een uitkomst voor de consument met een volle agenda, flexibilisering van werk- en vrije tijd en een grotere spreiding van eetmomenten. Deze veranderende consumptiepatronen bieden ondernemers nieuwe mogelijkheden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!