Ruim 43 procent van de volwassenen binnen de Europese Unie shopt wel eens online. Dat is een stijging van drie procent ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het Digitale Agenda Scorebord (DAE) van de Europese Commissie. De EC streeft er naar dat de helft van alle Europese volwassenen tegen 2015 online shopt. Volgens de commissie moet deze doelstelling ruimschoots worden gehaald.
Het aantal consumenten dat wel eens bij buitenlandse etailers shopt lag in 2011 op 9,6 procent, een stijging van 0,8 procent ten opzichte van 2010. De Europese Commissie streeft er naar dat dit percentage in 2015 op twintig procent ligt. Uit het onderzoek blijkt daarnaast dat consumenten sneller geneigd zijn iets bij een buitenlandse webshop te kopen als zij worden aangesproken in hun eigen taal, of een taal waarmee zij bekend zijn.
“Er zijn nog steeds te veel barrières die consumenten tegen komen wanneer zij over de grens een aankoop willen doen”, zegt Neelie Kroes, vicevoorzitter van de Europese Commissie. “In ruim zestig procent van de gevallen gaat de aankoop niet door omdat de consument op technische of wettelijke problemen stuit.”
Landen als Finland, Ierland en België lieteneen sterke groei zien in het aantal consumenten dat over de grens shopt. In Finland steeg dat percentage met zes procent tot 28 procent van alle consumenten. In Ierland en België werd een groei van vier procent geboekt, terwijl Malta, Oostenrijk, Luxemburg, Zweden en Estland een groei van drie procent noteerden.
‘Bijna helft consumenten shopt online’
Gepubliceerd op 10 juli 2012 om 00:00
Reacties 0