Thuiswinkel.org mag geen claim leggen op het woord ‘thuiswinkel’. Dat heeft het Gerechtshof in Den Haag besloten naar aanleiding van het bezwaar dat Thuiswinkel.org indiende tegen de naamvoering van Thuiswinkel Keurmerk.
Dit keurmerk wilde zich in 2009 inschrijven bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom. Thuiswinkel.org probeerde hier een stokje voor te steken omdat de term tot verwarring zou leiden bij shoppers. Het Bureau besloot dat dit bezwaar ongegrond was, omdat de totaalindruk belangrijker is dan de woordelementen. “Aangezien de beeldmerken verschillend zijn, is geen sprake van overeenstemming qua totaalindruk. Bij gebreke van overeenstemming is er ook geen gevaar voor verwarring.”
Het hof stemde grotendeels in met de uitspraak van het Benelux-Bureau. Bovendien zou Thuiswinkel.org het hof verder onvoldoende aannemelijk hebben gemaakt dat webshoppers ‘thuiswinkel’ als zelfstandig merk opvatten.
Het hof verwijst daarnaast opvallend genoeg naar een marktonderzoek dat Thuiswinkel.org zelf heeft laten uitvoeren en als bewijsstuk inleverde. Uit deze enquête blijkt dat de term Thuiswinkel.org minder herkenning oproept dan het logo. Bovendien, gebruikt de belangenvereniging de term ‘thuiswinkel’ in zijn onderzoek niet alleen als naam, maar ook beschrijvend.
Thuiswinkel.org moet nu zelf opdraaien voor de kosten die het beroep met zich meebrengen.
Thuiswinkel.org verliest strijd tegen Thuiswinkel Keurmerk
Gepubliceerd op 10 juli 2012 om 00:00
Reacties 0