Retailers die een webshop openen moeten meer doen dan het kopiëren van het winkelconcept naar een online formule. Dat zegt Paul Nijhof, algemeen directeur van RFS Holland Holding, het moederconcern van Wehkamp.nl.
In de Telegraaf stelt hij dat deze aanpak van e-commerce slechts resulteert in het verschuiven van omzet. “Daardoor kampt de fysieke winkel met dalende omzet per vierkante meter, terwijl de vaste lasten van het pand en personeelskosten gelijk blijven. Om via internet additionele omzet te genereren, moeten retailers de boel anders aanpakken", stelt Nijhof.
Volgens hem doen winkeliers er verstandig aan zich aan te sluiten bij grotere platforms. Consumenten zouden namelijk niet meer voor elk afzonderlijk merk een ander webadres in willen typen. Zij gaan daarom op zoek naar een multibrandomgeving. "Een groot platform, waarin diverse merken samenwerken volgens de shop-in-een-shopformule, is net als het centrum van Amsterdam een A-locatie", legt Nijhof uit. "Een website als wehkamp.nl trekt bijvoorbeeld jaarlijks 117 miljoen bezoekers. In feite stelt de consument op internet via zo'n platform zijn eigen shoppingcentrum samen. De kans dat je nieuwe klanten aanboort, is op die manier veel groter."
De algemeen directeur pleit ervoor dat sterke merken hun krachten moeten bundelen. “Angst voor concurrentie is niet nodig. Ze versterken elkaar juist."
‘Etailers moeten krachten bundelen’
Gepubliceerd op 10 juli 2012 om 00:00
Reacties 0