Touroperators moeten steeds meer moeite doen om hun reizen te verkopen. Consumenten boeken korter voor vertrek. Reisorganisaties merken dat januari niet meer de favoriete maand is om een vakantie te boeken, klanten wachten nu tot vlak voor de zomervakantie.
“We zien de omzet verschuiven naar een later tijdstip in het jaar’, zegt D-Reizen directeur Steven van Nieuwenhuyzen. Veel mensen zijn onzeker of ze straks hun baan nog wel hebben, verklaart Hans Holterman, directeur van VakantieXperts.
Door de verschuiving maakte de reisbranche dit jaar een moeilijke start. D-Reizen zag de omzet in januari ver achterblijven bij de verwachtingen. Ook VakantieXperts en OAD Reizen begonnen met een achterstand. Inmiddels trekt dit weer bij. “Mensen gaan nog steeds massaal op reis, ze nemen de beslissing alleen later”, zegt Holterman. Het moment van boeken en vertrekken komt steeds dichter bij elkaar te liggen. Met de start van de schoolvakantie komen er namelijk veel meer boekingen binnen. Bovendien profiteren klanten nu van lastminute-aanbiedingen. “De consument is gevoelig voor prijssignalen”, meent Van Nieuwenhuyzen.
Vanwege de trage start dit jaar, zijn touroperators voorzichtig geweest met het inkopen van reizen. Op het moment zijn Turkije, Spanje en Italië de populairste Europese vakantiebestemmingen. Ook de Griekse eilanden zijn weer in trek. Dure reizen verkopen echter minder goed. Consumenten willen eerst een offerte en denken langer na over een boeking, weet directeur Robert Bremer van Silverjet. Toch zijn reizen naar Dubai, Bali en Florida nog in trek.
Eerder: 'Reissector moet flink vernieuwen'
Reisbranche ziet omzetverschuiving
Gepubliceerd op 10 juli 2012 om 00:00
Reacties 0