In een tijd waarin internet onmisbaar lijkt, daalt de wereldwijde verkoop van personal computers al zeven kwartalen. Consumenten kopen liever tablets. Dat blijkt uit cijfers van marktstudiebureau Gartner.
Tijdens het tweede kwartaal werden wereldwijd 87,5 miljoen pc’s verkocht. Het gaat dan om desktopcomputers, laptops en notebooks. De verkoop van deze producten daalde met 0,1 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het is het zevende opeenvolgende trimester met stagnering of zwakke groei, geeft Gartner aan.
Consumenten geven hun geld liever uit aan een tablet of zij gebruiken hun smartphone om op internet te komen.
Hewlett-Packard blijft de grootste pc-verkoper met een marktaandeel van 14,9 procent. Het Chinese Lenovo heeft een aandeel van 14,7 procent, Acer is goed voor 11 procent en Dell heeft 10,7 procent van de markt in handen.
Volgens een studie van ABI Research is het goed mogelijk dat de verkoop van tablets in 2016 hoger ligt dan die van draagbare computers.
Reacties 0