Omzet supermarkten 2004 fors hoger dan eerder vastgesteld

De omzet van de Nederlandse supermarkten is in 2004 flink meer gestegen dan eerder werd aangenomen. Dat blijkt uit correcties van zowel het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) als onderzoeksbureau ACNielsen. De omzet komt nu op 26,6 miljard euro uit, 1,7 miljard euro, ofwel 7% meer dan eerder geraamd.De omzetgroei komt bijna volledig op naam van de prijsvechters Aldi, Lidl en Dirk van den Broek. Het marktaandeel van deze drie supermarktbedrijven komt op 18,2% uit in plaats van de eerder vastgestelde 13,1%. Het CBS heeft de omzetstijging van de supermarkten verklaard door te stellen dat het de cijfers van franchisers beter in kaart heeft kunnen brengen. ACNielsen spreekt over een `verbeterde onderzoeksmethodiek`. Analisten zetten echter grote vraagtekens bij deze verbetering en vragen zich bijvoorbeeld af waarom Dirk van den Broek nog steeds tot de discounters wordt gerekend. Door de gestegen omzet is de waardeverdamping door de prijzenoorlog ook hoger dan 1,6 miljard euro uitgekomen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!