'Retailer laat veel klantdata onbenut'
Gepubliceerd op 16 juli 2012 om 00:00
Door het analyseren van koopgedrag speelt supermarktketen Target zeer gericht in op zijn klanten. De formule illustreert op een pijnlijk duidelijke manier in hoeverre een retailer beschikt over klantinformatie. Zo deed een Amerikaanse man woedend zijn beklag bij een van de Target-winkels toen zijn schoolgaande dochter kortingsbonnen voor babyproducten ontving. Deze stuurde Target haar naar aanleiding van haar koopgedrag. “Moedigen jullie mijn dochter aan om zwanger te worden”, vroeg hij. Hij was toen nog niet op de hoogte van de zwangerschap van zijn dochter, terwijl Target de verandering in het leven van het meisje al had waargenomen.
“Voor bedrijven heeft de voorspellende kracht die ze uit data halen enorme commerciële kracht”, meent manager Menno van Doorn van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie bij ict-dienstverlener Sogeti. “Er komen nieuwe markten bij.” Voor retailers is het doorspitten van computerbestanden met medische data, loon- en aankoopgegevens een nieuwe manier om op de wensen van de klant in te spelen.
“Voor bedrijven heeft de voorspellende kracht die ze uit data halen enorme commerciële kracht”, meent manager Menno van Doorn van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie bij ict-dienstverlener Sogeti. “Er komen nieuwe markten bij.” Voor retailers is het doorspitten van computerbestanden met medische data, loon- en aankoopgegevens een nieuwe manier om op de wensen van de klant in te spelen.
Reacties 0