De komst van Amazon naar Nederland kan een grote invloed krijgen op de vaderlandse retail. Consumenten moeten opnieuw gemotiveerd worden om ook bij de gevestigde retailers te kopen. Dat vraagt om verandering, innovatie en een sterke klantgerichte strategie, meent hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. “De invloed van Amazon moet niet onderschat worden.”
Retailers moeten volgens Molenaar opnieuw kijken naar hun business-propositie en daarnaast naar de kansen en gevaren die door toetreder Amazon zullen ontstaan. “Aanpassen om te overleven is nu meer zaak dan ooit. De overname van bol.com door Ahold is een signaal dat er tijdig ingespeeld moet worden op de komst van Amazon.nl”, stipt de hoogleraar aan.
De gevaren van Amazon voor de Nederlandse retailmarkt zitten volgens Molenaar, bekend van het boek ‘Het einde van winkels’, in prijsniveau, internetstrategie en communicatiestrategie. Door het prijsniveau van Amazon zal een druk ontstaan op de prijzen in retail. Retailers met een slechte internetstrategie op het gebied van service, levering en betrouwbaarheid kunnen niet tegen de internetgigant oboksen.
Daarnaast heeft Amazon een uitmuntende communicatiestrategie gebaseerd op individueel gedrag en gerelateerd koopgedrag. Hierdoor is het aanbod altijd heel persoonlijk en gericht op de klantvoorkeur.
Het antwoord van Nederlandse retailers ligt volgens de hoogleraar in het beter analyseren van het klantgedrag. Retailers moeten bovendien eisen stellen aan hun service, vakmanschap en eerlijkheid en op zoek gaan naar een eenduidige prijsstrategie. Voorts is een hechte samenwerking nodig met fabrikanten, gemeentes, collega’s en investeerders. Dat zorgt voor een onderscheidende strategie. Tot slot draait het om klantenbinding. “Communiceer veel en persoonlijk met klanten”, tipt de retailprofessor. “Innovatie, samenwerking en klantenparticipatie moeten de basis zijn voor de toekomst van retailing.”
‘Retailer moet zich aanpassen aan komst Amazon.nl’
Gepubliceerd op 17 juli 2012 om 00:00
Reacties 0