De geplande uitbreiding van supermarktformule Marqt ‘vereist maatwerk’, zo vertelt directeur/eigenaar Quirijn Bolle aan Sprout. Bolle heeft met Marqt een alternatief supermarktmodel neergezet en dat vraagt om een aangepaste expansiestrategie.
Marqt koopt slechts een klein deel van de voorraad in. De winkels fungeren volgens de topman als een soort overdekte marktplaats. Fabrikanten bedingen geen schapruimte voor hun producten, maar krijgen een passende presentatievorm in de winkel. Zo loopt de ondernemer geen inkooprisico. Dat is een hele andere werkwijze dan de reguliere supermarkten erop nahouden.
Bolle gaat met Marqt veelal samenwerkingsverbanden aan met lokale producenten. Om de formule verder uit te rollen wordt per productgroep naar de schaalbaarheid gekeken. Daar moet vervolgens de logistieke strategie op aangepast worden. “Voor de boer die op grote velden aardappelen verbouwt is het bijvoorbeeld makkelijk om op grotere schaal te produceren”, vertelt de directeur. “Of hij nu voor één of voor tien vestigingen moet produceren heeft geen wezenlijke impact op zijn productiewijze.”
Voor andere productgroepen gaat Bolle bij elke potentiële nieuwe vestigingsplaats
op zoek naar lokale partners. “We willen de kaasboer waarmee we werken bijvoorbeeld niet dwingen om opeens een kaasfabriek te worden. Bij groei in het aantal winkels gaan we dan op zoek naar een extra kaasboer met hetzelfde DNA als Marqt.”
Eerder: Marqt opent drie filialen
‘Uitbreiding Marqt vereist maatwerk’
Gepubliceerd op 17 juli 2012 om 00:00
Reacties 0