‘Digitale kassabon fraudegevoelig’

Digitale winkelbonnen maakt de controle op winkeldiefstal moeilijk. Het fenomeen is daarnaast fraudegevoelig. Beveiligingsspecialist Joe LaRocca van de National Retail Federation waarschuwt retailers dan ook voor het gebruik ervan.

Een groeiend aantal winkeliers gebruikt geen printbonnen meer, maar stuurt de klant een digitale versie via e-mail of smartphone-apps. Voor retailers is dit een ideale manier om aan klantenbinding te doen. Klanten moeten immers hun e-mailadres of andere gegevens invoeren, en dat is dan meteen bekend.

LaRocca vindt dat er echter ook een keerzijde aan de uitgave van elektronische winkelbonnen zit. Zo zou de controle van diefstal een stuk moeilijker worden. “Als je vermoedt dat een consument niet heeft betaald, vraag je hem bij de uitgang meestal naar zijn aankopen”, legt LaRocca uit. “Deze persoon zal dan ongetwijfeld zeggen dat hij wel degelijk voor zijn aankoop heeft betaald. Om dat te bewijzen, moet hij zijn kassabon laten zien. Bij een digitale kassabon is dat lastig. Ga je de klant mee naar binnen nemen en verplicht laten inloggen op zijn e-mailadres? Soms duurt het even voordat de consument de kassabon in zijn inbox ontvangt. Dan is het onmogelijk om te controleren of de klant de aankoop wel of niet heeft gedaan.”

Hoewel retailers diefstal ook kunnen opsporen door middel van camerabeelden, is niet altijd te zien of klanten daadwerkelijk hebben afgerekend. “Wat als iemand voor iets kleins heeft betaald, en ondertussen iets groots heeft gestolen? Dat valt niet te controleren”, werpt LaRocca tegen. De NRF-specialist voegt toe dat de digitale bon ook veel voordelen biedt. “Maar voordat retailers er gebruik van maken, moeten zij goed bedenken hoe zij deze vorm van fraude en diefstal kunnen voorkomen.”, waarschuwt hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!