Duitse retailiconen worstelen

Een groeiend aantal Duitse detailhandelaren heeft moeite het hoofd boven water te houden door veranderend consumentengedrag en de opkomst van online shoppen. Zo vroeg het Duitse postorderbedrijf Neckermann vorige week woensdag surseance van betaling aan. Eigenaar Sun Capital wil geen geld meer in het bedrijf pompen, waardoor Neckermann genoodzaakt is een nieuwe investeerder te vinden. Lukt dat niet, dan moet de retailer na 62 jaar zijn activiteiten staken.

Vorige maand moest drogisterijketen Schlecker zijn deuren al sluiten. Daardoor werden zo’n 25 duizend werknemers ontslagen. Deze werknemers hadden eerder al ingestemd met een lager loon, maar komen nu toch op straat te staan. Onlangs werd bekend dat warenhuisketen Karstadt in tweeduizend banen gaat snijden. “Duitse retailers hebben zich de afgelopen tien jaar vooral bezig gehouden met het drukken van de kosten”, zegt Joerg Funder, director bij IIHD, een instituut voor commerce en retail in Duitsland. “Zij zijn vergeten dat voor een gezond bedrijf ook het assortiment en de service geoptimaliseerd moet worden.”

Volgens retailexperts moeten deze iconische retailers meegaan met de wensen van consumenten. Zo waren discount stores lange tijd favoriet onder de Duitse consument. Een groeiend aantal consumenten toont nu echter interesse in luxegoederen. Retailers zouden deze trend onvoldoende volgen. Zo heeft Karstadt slechts twee luxe warenhuizen in Duitsland, één in Berlijn en één in Hamburg. Bovendien biedt e-commerce genoeg perspectief voor de toekomst, zo meent Stefan Hertel van retailfederatie HDE. “De retailsector in Duitsland groeit met 1,5 procent per jaar, terwijl met e-commerce jaarlijks met een groei van dubbele cijfers wordt geboekt. We verwachten dat de online markt dit jaar goed is voor dertig miljard euro, een stijging van dertien procent ten opzichte van 2011.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!