Duitse retailiconen worstelen
Gepubliceerd op 26 juli 2012 om 00:00
Vorige maand moest drogisterijketen Schlecker zijn deuren al sluiten. Daardoor werden zo’n 25 duizend werknemers ontslagen. Deze werknemers hadden eerder al ingestemd met een lager loon, maar komen nu toch op straat te staan. Onlangs werd bekend dat warenhuisketen Karstadt in tweeduizend banen gaat snijden. “Duitse retailers hebben zich de afgelopen tien jaar vooral bezig gehouden met het drukken van de kosten”, zegt Joerg Funder, director bij IIHD, een instituut voor commerce en retail in Duitsland. “Zij zijn vergeten dat voor een gezond bedrijf ook het assortiment en de service geoptimaliseerd moet worden.”
Volgens retailexperts moeten deze iconische retailers meegaan met de wensen van consumenten. Zo waren discount stores lange tijd favoriet onder de Duitse consument. Een groeiend aantal consumenten toont nu echter interesse in luxegoederen. Retailers zouden deze trend onvoldoende volgen. Zo heeft Karstadt slechts twee luxe warenhuizen in Duitsland, één in Berlijn en één in Hamburg. Bovendien biedt e-commerce genoeg perspectief voor de toekomst, zo meent Stefan Hertel van retailfederatie HDE. “De retailsector in Duitsland groeit met 1,5 procent per jaar, terwijl met e-commerce jaarlijks met een groei van dubbele cijfers wordt geboekt. We verwachten dat de online markt dit jaar goed is voor dertig miljard euro, een stijging van dertien procent ten opzichte van 2011.”
Reacties 0