Ahold wil terug naar poldermodel

Ahold wil het poldermodel opnieuw invoeren. Het retailconcern maakt zich zorgen over de afnemende kracht van vakbewegingen en de teloorgang van de overlegeconomie en het Lenteakkoord. Dat blijkt uit gesprekken met betrokkenen en documenten van de Club van Elf, zo meldt de Volkskrant.

De Club van Elf bestaat uit de personeelsdirecteuren van tien grote werkgevers, waaronder Ahold, KPN en de NS. ‘Het formuleren van een gezamenlijke ambitie om in dialoog te werken aan de vernieuwing van de overlegmodellen en instituties’, was het onderwerp van de laatste bijeenkomst van de Club in juni, waarvoor ook vertegenwoordigers uit de vakbeweging waren uitgenodigd.

Het gezelschap vraagt zich af of er voldoende draagvlak is in Nederland voor het akkoord tussen CDA, VVD, D66, Groenlinks en ChristenUnie. “Ik proef in mijn achterban dat de wijze waarop het Lenteakkoord ons door de strot is geduwd, niet wordt gepikt”, vertelt genodigde Roel Berghuis, cao-onderhandelaar van vakbond FNV Spoor. “Ik heb de indruk dat de Club van Elf heel goed begrijpt dat dit ook voor hen een probleem is.”

Volgens CNV-voorzitter Jaap Smit tonen de werkgevers van de Club zich nu een belangrijke bondgenoot in de ‘strijd voor het behoud van een krachtige vakbeweging’. Wel betreft het volgens Smit vooral eigenbelang. “Werkgevers zijn gebaat bij collectieve afspraken en stabiele arbeidsverhoudingen. Dan moet je wel iemand hebben om mee te praten”, zegt hij. Een voormalig lid van de Club van Elf bevestigt dit. “Werkgevers hebben liever een geharnaste tegenstander waarmee ze heldere afspraken kunnen maken dan een sociale woestijn waarin alles kan gebeuren”, vertelt hij aan de krant.

De Club van Elf bestaat uit de tien personeelsdirecteuren van ABN Amro, Ahold, DSM, Philips, Unilever, KPN, Akzo Nobel, Tata Steel, NS en Shell en hoogleraar organisatie en personeel Jaap Paauwe. Het gezelschap komt vier keer per jaar bijeen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!