De overname van C1000 door Jumbo is goed voor de marges van supermarkten. Dat stelt ABN Amro is zijn Sectorupdate Supermarkten.
Door de overname verdwijnt de grootste actiesupermarkt van Nederland en neemt de promotiedruk op andere ketens op termijn af, zo meldt het rapport. Volgens de ABN Amro analisten zal vooral het verkopen tegen extreem negatieve marges niet langer noodzakelijk zijn.
Ook zal volgens de bank met het verdwijnen van C1000 de marge op A-merken stabieler worden. Hierdoor kan de prijs lager gehouden worden om de consument tegemoet te komen. De verbetering van de marge zal echter niet direct te zien zijn. ‘Op korte termijn zal er eerst nog een slag plaatsvinden om de C1000-klant’, zo staat in het rapport. De ABN analisten verwachten eerst een toename van vaste lage prijs-acties of bulkacties waarmee supermarkten voormalig C1000-klanten hopen te trekken.
‘Verdwijnen C1000 goed voor marges supers’
Gepubliceerd op 3 augustus 2012 om 00:00
Reacties 0