Apothekers spelen medische gegevens door

Apotheken hebben medische gegevens van klanten doorgespeeld aan TENA, zonder hen daarvan op de hoogte te brengen. Cliëntenbelang Amsterdam kreeg veel klachten van mensen die niet wisten dat ze door het bedrijf gebeld zouden worden.

Door nieuwe regels bij zorgverzekeraars Achmea, Agis en Zilveren Kruis moeten apotheken al hun incontinente klanten indelen in categorieën, van lichte tot zware incontinentie. Er zijn apotheken die dit niet zelf doen, zij besteden dit uit aan TENA. De leverancier van incontinentiemateriaal belt vervolgens de patiënten. TENA bevestigt dat veel mensen die zij bellen, boos zijn dat hun gegevens werden doorgegeven.

Hoogleraar gezondheidsrecht aan de UvA Johan Legemaate is van mening dat betrokkenen geïnformeerd moeten worden wanneer hun gegevens overgedragen worden aan derden. “Dat is de verantwoordelijkheid van de apotheek”, stelt hij. “Niet alle apotheken zijn transparant naar hun cliënten, terwijl ze hen gemakkelijk kunnen benaderen met uitleg.”

Voor 1 juli konden apotheken het materiaal dat hun klanten gebruiken declareren. Nu krijgen zij per klant een dagvergoeding, afhankelijk van de categorie waarin de patiënt is ingedeeld. Sommige apothekers hebben vanwege tijdnood een externe partij ingeschakeld om hun klanten te bellen en in categorieën in te delen.

“Apothekers hebben in de vakantieperiode deze enorme klus erbij gekregen”, zegt woordvoerster Judith Bijloos van De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering de Pharmacie. Zij vindt het dan ook niet vreemd dat er problemen ontstaan rondom de nieuwe regels van de verzekeraars. “Is iemand niet ingedeeld in een categorie, dan worden de declaraties afgekeurd door de zorgverzekeraar. Zijn de materialen van een klant eerder op dan ingeschat, dan draait de apotheek voor de kosten op.” Volgens Bijloos komen veel patiënten door de regeling in de problemen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!