Kunst wordt toegankelijker met atelierswinkels

Kunstenaars proberen hun werk op een toegankelijke manier aan de man te brengen via atelierswinkels. De winkels dienen als antwoord op moeilijke tijden in de kunstsector.

Met atelierwinkels willen kunstenaars een barrière wegnemen en kunst toegankelijker maken. Inmiddels heeft Atelierwinkel al twee filialen in Amsterdam. Goudsmid Ilze Roelofs, die werkt onder de naam Eelz, bracht atelier en winkel samen in de Atelierwinkel aan de Amsterdamse Leidsedwarsstraat. Hier verkoopt zij veel maatwerk, maar ook haar sieradencollecties en bezoekers kunnen een demonstratie goudsmeden bijwonen. Onlangs openden kunstenaars Loes Verbeek, Branko Broekman en Hella Hendriks en edelsmit Caro Lepargneur een tweede vestiging: Aterlierwinkel Amsterdam. Ook in deze winkel kunnen klanten zien hoe de kunstenaars beeldhouwen, portretschilderen en edelsmeden. Wil een klant een leuke portrettekening, dan wordt die ter plekke gemaakt.

“Mensen hebben in deze tijden van massaproductie behoefte om te zien hoe iets gemaakt wordt”, meent goudsmit Roelofs. Dat extraatje is nodig in een periode van crisis. Sebastiaan van Kuijk, directeur van kunstbeurs Affordable Art Fair, ziet deze ontwikkeling in de kunstsector. “Zo duikt in retail bijvoorbeeld de ene na de andere concept- of pop-up store op, dat zie je ook in de kunst”, vertelt hij. “Atelierswinkels zijn hiervan een goed voorbeeld.”

Volgens Van Kuijk openen veel traditionele galeries een webshop om geen vaste galerieruimte meer te hoeven betalen. “Om te blijven bestaan moeten ze inspelen op de trend van meer toegankelijke kunst.” Een goede eerste stap is volgens de directeur het aangeven van prijzen op de kunstobjecten, geen prijzen suggereren namelijk onbewust dat iets duur is. De ‘koopprocedure’ verandert richting ‘inpakken en wegwezen’ signaleert Van Kuijk. Atelierwinkels bieden die mogelijkheid. Op de Affordable Art Fair is dit al langer mogelijk. “We hebben zelfs een inpakbalie”, zegt Van Kuijk.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!